Waarom je energie nodig hebt in de VOCA wereld

‘Ook dat nog, file’. Marijn zucht diep. ‘Die tank is helemaal leeg. Als ik hier stil kom te staan… Ik neem de vluchtstrook wel, dan haal ik het tankstation hopelijk net’. Hortend en stotend komt de Volkswagen Sharan nét voor de pomp tot stilstand. Tja, een auto met een lege tank – die komt nergens, hoe goed de motor ook is onderhouden.

Met mensen werkt het net zo

Als we geen energie hebben, dan lukt het niet om onszelf en anderen in beweging te brengen en prestaties te bereiken. Hoeveel kennis en opleiding we ook hebben: zonder energie lukt het niet.

Energie heb je hard nodig in de VOCA-wereld

De veranderende omgeving vraagt aan medewerkers energie en wendbaarheid. Vroeger maakten bedrijven vijf-jaren plannen, tegenwoordig werken bedrijven in de telecomsector met plannen voor drie maanden. Veel adviseurs gebruiken de term VOCA om die nieuwe wereld te typeren: vluchtig, onzeker, complex en ambigu. Wat vandaag zeker is, is morgen een vraag en overmorgen verdwenen. Wat je gisteren als organisatie zelf kon doen, heb je vandaag een netwerk van verschillende partijen voor nodig.

Concurrenten uit onverwachte hoek

De wet van Moore – die zegt dat de kracht van computers elke twee jaar verdubbelt – blijkt nog steeds op te gaan, en bovendien dalen de kosten van computers. Daardoor gaan we op een totaal andere manier werken. In de ICT is die nieuwe manier van werken de normaalste zaak van de wereld. Ook in andere sectoren is zekerheid en voorspelbaarheid ver te zoeken. Kijk maar naar de muziekindustrie: wie kon de opkomst van Spotify voorzien? Vrijwel geen mens koopt nog CD’s. 

Het is een interessante oefening om voor je eigen branche te bedenken hoe het eruit zou zijn wanneer ook bij jullie de productiekosten zo sterk dalen, of wat er gebeurt als er een buitenstaander met die manier van denken in jouw sector de boel komt opschudden.

Energie gevraagd!

Die wendbare wereld vraagt om actie: aanpassen, mobiliseren en presteren. Dan wil je het beste uit je team halen, en heb je energieke teams nodig. Helaas zegt slechts 20% van werkend Nederland in een omgeving te werken waar dat daadwerkelijk zo is: waar mensen er zin in hebben, die enthousiast en ambitieus zijn, die bovengemiddeld presteren en goed met elkaar samenwerken. De rest van werkend Nederland werkt in een omgeving waar medewerkers onder grote druk staan en verkrampt bezig zijn om te overleven (de hyperzone, 38%), op de automatische piloot werken (de comfortzone, 32%) of om de een of andere reden zelfs zijn afgehaakt (de zombiezone, 10%). Je snapt: bij die mensen lekt veel energie onnodig weg en zijn de prestaties minder dan mogelijk.

Maar weet je wat nou zo leuk is? Het kan heel eenvoudig anders!

Hans van der Loo en Patrick Davidson hebben een methode ontwikkeld, EnergyFinder, om de energie van mensen, teams en organisaties in beeld te brengen. Met die inzichten en een krachtige Feedback & Feedforward-sessie kun je zelf aan de slag om meer energie te krijgen, zin te hebben in de dingen die je doet en met plezier het beste uit jezelf te halen. 

Energieke teams, energie

Energiesessie in de praktijk

‘Klinkt mooi’ zul je denken, ‘maar hoe werkt dat nou echt?’ Nou, ik ging laatst mee met Hans en Patrick naar een organisatie in de financiële dienstverlening, voor een energie-workshop met een afdeling die werkt onder hoge druk, met veel stress en een hoog ziekteverzuim. Bij de start van de sessie staan de mensen dan ook niet te springen voor deze sessie. ‘Ik heb het hartstikke druk – moet dit echt?’.

Hans en Patrick leggen uit dat energie juist daarover gaat: hoe je zelf kunt bepalen waar je je energie op inzet. Ook schetsen ze de veranderende VOCA wereld en de impact die nieuwe ontwikkelingen ineens kunnen hebben. Al snel herkennen de luisteraars de situatie: ‘Oh, maar daar hebben wij ook last van. Ja, hiermee hebben wij ook te maken.’

Mensen kunnen verschillend reageren op die veranderingen. De één staat te springen van enthousiasme (‘Go go’), de ander moet het nog maar eens zien (‘Zo zo’), een derde wil het liefst tegenhouden (‘No no!”), en een vierde is volledig afgehaakt (de ‘Dodo’). Die houdingen zijn heel herkenbaar voor de zaal: de groep wisselt met elkaar uit hoe zij reageren op verandering. Ook bespreken ze hoe het met hun eigen energie is gesteld, waar ze energie van krijgen en waar ze het juist verliezen. Mirjam vertelt hoe ze meer grip wil krijgen op haar werk en agenda. Diana deelt met het team hoe zij probeert om zowel in het werk als privé in de zogenaamde zinzone te blijven en welke hulp ze daarbij van haar team zoekt. Tjerk wil met zijn team kijken hoe ze elkaar beter kunnen informeren. De zaal bruist van de energie. Aan het eind van de middag vertelt iedereen vol enthousiasme wat ze morgen anders gaan doen.

Maak met energie een prestatiesprong

Misschien vraag je je af hoe het komt dat ik meeging naar dit bedrijf? Dat zit zo. Steeds meer organisaties, zoals Heineken, VodafoneZiggo en Rijkswaterstaat, maken gebruik van de dienstverlening van EnergyFinder. Reden voor Hans en Patrick om het aantal gecertificeerde trainers uit te breiden. Als teamcoach had ik daar wel oren naar: de methode is wetenschappelijk onderbouwd, levert zichtbare resultaten op én mensen gaan met energie aan de slag.

Natuurlijk laten Hans en Patrick mij en de andere trainers niet zomaar aan de slag gaan: een grondige training en enkele praktijksessies gaan aan het certificaat vooraf. En zo kwam het dat ik samen met Rina Knippenberg meeging voor de energie-workshop als onderdeel van onze training. Ik kan je verzekeren: daar kregen wij veel energie van! Inmiddels hebben we het certificaat binnen 😉 

En nu?

Wil jij weten in welke energiezone je zelf zit? Test het nu en weet het binnen 2 minuten. 

Deel dit artikel: