Samenwerking na fusie

In een technisch installatiebedrijf spelen verschillende veranderingen: een reorganisatie en de implementatie van een nieuw softwareprogramma.
Vlak voor de officiële ingangsdatum realiseert de HR-afdeling zich dat de betrokken medewerkers die in de nieuwe situatie met elkaar zullen gaan samenwerken, nog geen kennis met elkaar hebben gemaakt. Wel zijn er typische beelden over verschillende afdelingen (‘die uit Den Haag zijn altijd…. ‘). Bovendien zijn de medewerkers laat geïnformeerd over de nieuwe organisatiestructuur, waardoor er veel ergernissen over en weer zijn.

Tijd voor teambuilding!

Het traject

Er zijn drie kennismakingsbijeenkomsten, alle medewerkers zullen aan minimaal 1 daarvan deelnemen.
Als warming up vragen we de deelnemers in volgorde te gaan staan van verschillende onderwerpen: geboorteplaats, leeftijd, meest ‘spannende’ hobby, aantal jaren werken bij dit bedrijf en nog wat persoonlijke vragen. Op die manier krijgen ze wat van de achtergrond van de ander mee.
Vervolgens brengen ze ieder voor zich een aantal kwaliteiten en keerpunten in kaart en bespreken ze die in een groepjes van drie. Deze groepjes presenteren de kwaliteiten van elkaar in de grotere groep. Zo krijgen mensen van elkaar te horen wie de ander is – en van zichzelf hoe ze overkomen bij de ander.
Tot slot hebben de deelnemers een dialoog: hoe kunnen we ieders kwaliteiten inzetten bij de veranderingen die nu spelen?

De resultaten

  • De deelnemers: ‘Dit had ik niet achter mijn collega gezocht’. ‘Goed om elkaar beter te leren kennen’. ‘nuttig’
  • Erkenning dat er in de aanloop communicatiefouten zijn gemaakt – en daarmee goodwill voor de reorganisatie an sich
  • Concrete mogelijke inhoudelijke verbeterpunten
  • De opdrachtgever: “Yolanda heeft dit heel goed gedaan; lekker flexibel en goed doorvragend. Ook een prettig persoon, die gemakkelijk rapport maakt.’