Drie tips om het beste uit jezelf te halen

Margriet Sitskoorn heeft onlangs het boek ‘Ik2 – de beste versie van jezelf’ uitgebracht. De psychologe geeft inzicht op welke manier managers hun leiderschapsvaardigheden naar een hoger niveau kunnen brengen om zo hun doelen te bereiken. Vaardigheden die Sitskoon uitlicht zijn ons werkgeheugen, het vermogen om impulsen te onderdrukken en een cognitieve en mentale flexibiliteit.

‘Is dat dan nodig?, vraag je je misschien af.
Zeker: want met goed ontwikkelde ‘executieve’ vaardigheden kun je beter en misschien ook sneller jouw doelen bereiken. Dit leidt tot meer succes, geluk en gezondheid.

Valkuilen overwinnen

Als klinisch neuropsychologe heeft Sitskoorn goed inzicht welk gedrag je moet laten zien om je doelen te kunnen bereiken – en welke valkuilen je daarbij kunt tegenkomen. In haar laat zij zien hoe managers en andere leidinggevenden door hun brein te kneden hun doelen beter kunt bereiken. Of dat nou gaat om werk of privé, gezondheid of op financieel vlak. En zeg nou zelf, wie wil dat nou niet?

Drie tips voor de beste versie van jezelf

De technieken die Sitskoorn biedt zijn niet altijd even verrassend en ken je misschien wel al. Maar tja, op de een of andere manier laten we ze in de praktijk toch vaak liggen. Denk aan regelmatig sporten en een goede nachtrust, of het aanbrengen van focus op de dingen die er toe doen. Het boek zit vol met nuttige tips en adviezen hoe je ervoor kunt zorgen ze nu wél in de praktijk te brengen. Ik geef er alvast drie:

#1 Houd je doelen voor ogen

Laat je niet leiden door korte termijn behoeftes – hoe lastig dat soms ook is. Want als die ene bonbon voor je neus staat is het verleidelijk om te denken: ‘Morgen weer een nieuwe dag’. Of het werk voor te laten gaan en toch ’s avonds weer achter de laptop te kruipen, in plaats van een goed boek te lezen of een gesprek met je puber te voeren.

Denk aan het lange termijn doel, en zwicht niet voor de korte termijn verleiding. En als dat even niet lukt: sla dan je armen over elkaar heen. Mensen die dat doen, aldus Sitskoorn, blijken meer volharding te hebben dan de mensen die dat niet doen.

#2 Richt je aandacht

Het is een bekend gezegde: ‘alles wat je aandacht geeft, groeit’. Maak daarvan gebruik en richt je aandacht op hetgeen je wilt bereiken. Sitskoorn: ‘Aandacht richten is echt een wondermiddel, een soort pokon voor je zijn en voor je worden’.

#3 Denk stap voor stap

Het liefst wil je natuurlijk gisteren al je doel bereiken. Die 10 kilo kwijt, of die omzetverhoging van 25%. Maar wees eerlijk – als het zo eenvoudig was dan had je dat allang voor elkaar. Je zult geduld moeten hebben, rekening moeten houden met mogelijke tegenslagen en in kleine stappen moeten denken. Dat geldt overigens ook voor het EFFECT-programma zelf. Sitskoorn benadrukt ook dat het aanleren van de nieuwe vaardigheden tijd in beslag neemt – zeker zo’n zes maanden. Maar stap voor stap kom je er wel!

De beste versie van jezelf

Nu aan de slag

Dit is een kleine greep uit de inzichten die Sitskoorn geeft in haar boek. Door de vele persoonlijke oefeningen een boek om concreet mee aan te slag te gaan. Laat je het weten als het is gelukt om jouw doel te bereiken?

NB: dit bericht is een bewerking van een eerder artikel dat ik heb geschreven voor Management Team. 

 

Deel dit artikel: